بهترین فصل و زمان برای کویر گردی

بهترین فصل و زمان برای کویر گردی
1403/06/26 کویر گردی

بهترین فصل و زمان برای کویر گردی

اواسط پاییز تا اوایل بهار بهترین زمان برای کویرگردی است، چرا که در این دوره، یعنی تقریباً نیمه دوم سال، با موج هوای گرم و آفتاب سوزان کویرهای ایران روبرو نیستیم. از این ‌رو، تقریباً تمامی برنامه‌های تور کویرگردی برای همین وقت از سال تنظیم می‌شوند و سعی می‌کنند تا در روزهای مناسب فصول پاییز، زمستان، و حتی بهار در دریاهای خاکی پا بگذارند. پیشنهاد ویژه ما تور کویر ویژه مهر است که در این فصل شما را به قلب طبیعت بکر کویرهای ایران می‌برد و تجربه‌ای بی‌نظیر از آرامش و زیبایی را برای شما فراهم می‌کند. ولی ماجرا به همین سادگی تمام نمی‌شود، زیرا با آب‌وهوای کاملاً متغیر کویر روبه‌رو هستیم. اما چالش پیش‌رو برای پیدا کردن زمان مناسب کویرنوردی چیست؟ در این‌باره لازم است به چه نکاتی توجه کنید؟ آیا زمان مناسب کویرگردی در همه کویرهای ایران یکسان است؟ در این مقاله از پاتریس تراول با ما همراه شوید تا شرایط ایده‌آل و فصل مناسب کویرگردی را بررسی کنیم.


اقلیم کویرهای ایران در یک نگاه

برای پیدا کردن زمان مناسب کویر گردی ابتدا باید اقلیم این سرزمین‌های خاکی را به ‌درستی بشناسید. وقتی صحبت از کویر می‌شود، خیلی‌ها محیطی کاملاً خشک با تپه‌های خاکی و هوای خیلی گرم در برهوتی بی‌پایان را تجسم می‌کنند. اگر چه همه کویرها کم ‌و بیش چنین سرزمین‌هایی هستند، اما در برخی ایام از سال شرایط و اقلیم آنها برای سفر و کویر نوردی مناسب است.

اقلیم کویرهای ایران خشک و گرم است و رطوبت هوا ناچیز است. اما گاهاً در نیمه دوم سال بارندگی‌های پراکنده ولی تند وجود دارد. از این ‌رو آب‌وهوای کویر در نیمه اول سال بی‌اندازه خشک و کاملاً گرم است و در نیمه دوم سال شرایطی کاملاً متغیری را تجربه می‌کند.


چالش‌های آب‌وهوایی در کویر

واقعاً این‌طور نیست که فکر کنید هوای کویر در تابستان خیلی داغ و در زمستان خنک و لطیف است، پس در ماه‌های زمستان می‌توانیم به این سرزمین‌های خاکی سفر کنیم! کافی است در زمان نامناسب سر از کویر درآورید تا تمام باورهای شما از آب‌وهوای کویر تغییر کند. برای پیدا کردن زمان مناسب تور کویر گردی با چند چالش آب‌وهوایی روبه‌رو هستیم. مانند:


  • هوای گرم و خشک روزهای کویر

هوای گرم بدیهی‌ترین چالش در کویر است و هر کسی با این موضوع آشنا است. اما بهتر است بدانید که هوای برخی از کویرهای ایران مانند کویر لوت حتی در زمستان هم بی‌اندازه گرم و سوزان است.


هوای گرم و خشک روزهای کویر

  • هوای سرد و یخ کننده شب‌های کویر

تنها افرادی که تجربه کویر نوردی دارند، از موج سرمای سخت و منجمد کننده آنجا مطلع هستند. اختلاف دمای شب و روز کویر بسیار زیاد است و گاهاً این تفاوت آنچنان است که نمی‌توان شب‌های منجمد کننده کویر را تحمل کرد. لذا وقتی از باد خنک دم غروب روزهای زمستانی و حتی بهاری کویر لذت می‌برید، شاید قرار است تا شب‌های سختی را تحمل کنید.


هوای سرد و یخ کننده شب‌های کویر


  • بادهای تند و طوفان شن

یک روز داغ اما آرام کویر قابل تحمل‌تر از روزهای طوفانی آنجا است. هر نسیم ملایم کویر می‌تواند موج دانه‌های ریز شن را جابه‌جا کند. در این ‌صورت تصور طوفان‌های فصلی کویر دیوانه کننده است. قطعاً سفر به کویر در ایامی که مستعد توفان‌های فصلی است، غیرمنطقی و خطرناک است. از طرفی چرخه طوفان‌های فصلی در کویرهای ایران متفاوت است و همین نکته کافی است تا زمان مناسب تور کویر گردی را پیچیده‌تر کند.


بادهای تند و طوفان شن در کویر


  • باران‌های سیل آسا

اگر فکر می‌کنید در کویرهای ایران خبری از آب نیست، سخت در اشتباه هستید. باران‌های سنگین فصلی تقریباً در تمام کویرهای ایران می‌بارد و جریان‌های تند آب‌ را ایجاد می‌کند. قطعاً سفر به کویر با احتمال بارش باران‌های فصلی خطرناک است. همین نکته به ‌ظاهر ساده ماجرای پیدا کردن فصل مناسب برای کویر نوردی را باز هم پیچیده‌تر خواهد کرد.


باران‌های سیل آسا در کویر


چه فصلی برای سفر به کویر مناسب است؟

حالا که با شرایط آب‌وهوایی کاملاً متغیر کویر اندکی آشنا شده‌اید و می‌دانید که آنجا همیشه داغ و سوزان نیست و ممکن است با چالش‌های جدی مانند سرما، باد و باران هم مواجه شویم، بهترین فصل مناسب کویر گردی چه هنگام است؟

ایام تابستان خصوصاً در حد فاصل ماه‌های خرداد تا تیر و مرداد زمان مناسب کویر گردی نیست. چرا که گرمای هوای روز سوزان و شب‌ها خیلی سرد است. اما غیر از ایام تابستانی ماجرای سفر به کویر به اما و اگر مربوط است. ایام زمستان هوای کویر کاملاً متغیر است. معمولاً در روزهای زمستانی کویر، هوایی خنک و نسبتاً گرم حاکم است و شرایط سفر به آنجا مساعد است. اما در همین روزهای زمستانی کمپ زدن در کویر خطرناک است. زیرا قاعدتاً با شب‌های خیلی سرد و منجمد کننده روبه‌رو هستید. از طرفی احتمال مواجه شدن با حیوانات خطرناک از قبیل عقرب و مار که در محیط کویر پرسه می‌زنند، زیاد است. همچنین طوفان‌های شن کویری در همین ایام زمستان آغاز شده و حتی تا بهار ادامه پیدا می‌کنند.


بازه بهاری یا پاییزی، کدام بهتر است؟

بدون تردید ایام بهاری و پاییزی فصل مناسب کویر گردی هستند. در این ایام هوای کویر تا حدودی معتدل شده و نه معمولاً از گرمای سوزان روزهای تابستانی و یا شب‌های منجمد کننده زمستانی خبری نیست. از طرفی برای سفر به کویر در فصول بهار و یا پاییز نیازی به حمل وسایل اضافی ندارید. به ‌این ‌ترتیب تقریباً دو بازه زمانی ایده‌آل برای سفر به کویر پیشنهاد می‌کنیم.

  • بازه بهاری:

این بازه از اواسط اسفند آغاز شده و تا اواخر اردیبهشت ادامه پیدا می‌کند. در این ایام هوای کویر رو به گرمی‌ رفته و حس و حال بهاری در کل کویرهای ایران موج می‌زند. هنوز تا روزهای داغ و سوزان کویر فاصله داریم، اما بهتر است با احتیاط شب‌های سرد کویر را سپری کنید.

  • بازه پاییزی:

این بازه از اواسط شهریور ماه تا اواخر آبان ‌ماه ادامه پیدا می‌کند. در این ایام هوای کویر آرام‌ آرام به سمت خنکی و حتی سردی پیش می‌رود و احتمال مواجه شدن با روزهای بارانی وجود دارد. هوای بسیاری از کویرهای ایران در روزهای پایان پاییز اندکی طوفانی است و قاعدتاً هر اندازه در دل پاییز پیش می‌روید، از شانس شما برای کویر نوردی دلنشین کاسته می‌شود.


نکته‌هایی برای سفر بهاره یا پاییزه به کویر

آیا فکر می‌کنید سفر به کویر در بازه بهار و یا پاییز پیشنهاد شده بدون چالش است؟ خب، بهتر است بدانید که این سرزمین‌های خاکی حتی در این ایام پرمخاطره هستند. بنابراین حتی هنگام مسافرت در فصل مناسب برای کویر نوردی ایام بهاری و پاییزی لازم است تا چند نکته را مد نظر داشته باشید:

  • هر دو بازه بهاری و پاییزی فصل‌های باران‌زا در کویر هستند. البته اقلیم کویرهای ایران در این دو بازه متفاوت است؛ اما به ‌هر حال احتمال بارندگی در این بازه‌ها زیاد است. بنابراین بی‌گدار به آب نزنید و در هر دشتی و هر دره کویری بدون در نظر گرفتن جریان روان آب‌های احتمالی پای نگذارید. حضور یک لیدر آگاه به شرایط منطقه و پیش ‌بینی روان ‌آب‌های احتمالی توصیه می‌شود.
  • احتمال وزش باد در هر دو بازه بهاری و پاییزی سفر به کویر زیاد است. ماندن در یک تندباد کویری بسیار خطرناک است. از طرفی مناظر کویری با وزش کوچکترین بادها به ‌سرعت تغییر می‌کنند و ممکن است سردرگم شده و حتی مسیر خود را گم کنید. از این ‌رو بررسی احتمال وزش باد و کویر نوردی در مسیرهای شناخته ‌شده در کنار افراد آگاه و آشنا به منطقه الزامی است.


یک توصیه برای کویر نوردی در زمان مناسب

روی کاغذ، پیدا کردن زمان مناسب کویرگردی خیلی سخت نیست. به‌ هر حال، اوایل پاییز و یا اوایل بهار فرصت ایده‌آلی برای تجربه شیرین کویرگردی است. اما چالش اصلی، آب‌وهوای همیشه متغیر این سرزمین‌های خاکی است. مثلاً ممکن است در یک روز لطیف بهاری به‌ناگهان با موج هوای طوفانی روبه‌رو شده و یا با شرایط کاملاً متغیر باران‌های سیل‌آسا در پاییز دست به گریبان شوید. این چیزی نیست که بتوانید با یک فرمول کلی پیش‌بینی کنید. کویرهای ایران در پهنه فلات مرکزی ایران پراکنده هستند و هرکدام از آنها شرایط اقلیمی خاص خود را دارند. بنابراین، توصیه می‌کنیم که زمان مناسب کویرگردی را با توجه به اقلیم هرکدام از کویرهای ایران جداگانه بررسی کنید. برای این منظور، می‌توانید از مقاله مقایسه کویرهای ایران برای تورهای کویرگردی استفاده کنید که به شما کمک می‌کند شرایط اقلیمی و ویژگی‌های هر کویر را بهتر بشناسید. همچنین بهتر است این اطلاعات را از مشاوره افراد آگاه و مسلط به اقلیم منطقه جویا شوید. همراهی با یک تور کویرگردی مطمئن و با تجربه خیال شما را از هر نظر راحت می‌کند.

برچسب ها:

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS