تجربیات گردشگران از تورهای کویر گردی

تجربیات گردشگران از تورهای کویر گردی
1403/07/01 کویر گردی

تجربیات گردشگران از تورهای کویر گردی


گردشگری در کویر تجربه‌ای بی‌نظیر است که شما را به دنیای سکوت و زیبایی منحصربه‌فرد می‌برد. تپه‌های شنی روان، آسمان پرستاره شب‌ها و تفریحاتی مانند شترسواری و سافاری تنها بخشی از جذابیت‌های کویر نوردی هستند که نباید به سادگی از کنار آن‌ها عبور کرد. اما تور کویر نوردی نیاز به اطلاعات و آمادگی دارد، به ‌ویژه اگر این اولین تجربه شما باشد.

توصیه می‌شود برای اولین تجربه، همراه با تورهای حرفه‌ای به این سرزمین‌های خشک سفر کنید. پیشنهاد ویژه ما برای تور کویر ویژه مهرماه فرصتی ایده‌آل است تا در آب و هوای مناسب پاییزی، کویرگردی را به بهترین شکل تجربه کنید. برای آشنایی بیشتر با این سفرها و زمان مناسب برای کویر نوردی، می‌توانید به مقاله مرتبط در سایت مراجعه کنید و از نکات کلیدی بهره‌مند شوید.

گردشگران زیادی همراه با برنامه‌های تور کویر گردی راهی این سرزمین‌های خشک می‌شوند. ولی پهنه خاکی کویر تنها برای کسانی لذت‌ بخش است که آگاهانه و هدفمند به آنجا سفر کرده باشند. البته سفر به کویر چیزی نیست که دائماً تجربه کنید و احتمالا برای خیلی از شماها اولین تجربه است و لازم است تا از بسیاری نکات مطلع شوید. در این مطلب از پاتریس تراول نکته‌های کلیدی از تجربیات کویر گردی گردشگران را بررسی خواهیم کرد.


تجربیاتی برای همنشینی با کویر


اگر علاقه دارید تا نهایت زیبایی و حس رازآلود کویر را تجربه کنید و با شب ‌نشینی از تماشای آسمان پرستاره آنجا لذت ببرید و به ‌راحتی در تمامی برنامه‌های تور کویر گردی حاضر باشید و هیچ چالشی یا مشکل خاصی نداشته باشید، این نکات طلایی تجربیات گردشگران از تور کویر گردی را فراموش نکنید.


  • سفر به کویر در زمان مناسب اهمیت زیادی دارد:

پیدا کردن زمان مناسب سفر به کویر اولین چالش گردشگران در کویر گردی است. آفتاب سوزان کویر ماجرایی نیست که آن را دست‌ کم بگیرید و بسیاری از گردشگران با انتخاب نامناسب زمان سفر با مشکلات آب‌وهوایی زیادی روبرو می‌شوند. بارها و بارها با افراد زیادی هم ‌صحبت شده‌ایم که از شرایط سخت محیط کویر دل‌زده هستند. چرا که در زمان نامناسب برای کویر گردی اقدام می‌کنند.

آب‌وهوای کویر همیشه متغیر است. اما با توجه به تجربیات کویر نوردی بهترین زمان سفر به این سرزمین‌های خاکی در دو بازه پاییزه از اواسط شهریور تا اواخر آبان ‌ماه به ‌همراه بازه بهاری از اواسط اسفند تا اواخر اردیبهشت ماه است.


  • اختلاف دما در شب و روز خیلی زیاد است:

تقریباً همه تازه ‌واردها به برنامه‌های تور کویر گردی از تفاوت دمای شب و روز آنجا غافلگیر می‌شوند. حتی با وجود توصیه اکید برای به‌ همراه داشتن انواع لباس‌های خنک و لباس‌های گرم باز هم گردشگرانی را می‌بینیم که گویا فکر می‌کنند هوای کویر همیشه گرم و سوزان است. اما بهتر است بدانید که اختلاف دمای شب و روز کویر بسیار زیاد است و گاهاً شب‌های کویر تا مرز انجماد سرد می‌شود. اگر چه در بازه‌های بهاری و یا پاییزی این اختلاف خیلی زیاد نیست، اما به ‌هر حال آب‌وهوای متغیر کویر را نمی‌توان پیش ‌بینی کرد. برای همین بسیاری از گردشگران به ‌همراه داشتن لباس‌های گرم را توصیه می‌کنند.


دما در کویر


  • سفر به‌ تنهایی خطرناک است!

گردشگران زیادی را دیده‌ایم که صرفاً با در اختیار داشتن ماشین آفرود تصمیم گرفته‌اند تا تنهایی و یا لااقل بدون حضور لیدر آگاه به منطقه وارد کویر شوند و با چالش‌های جدی روبرو شده‌اند. از آن خطرناک‌تر کسانی هستند که به ‌تنهایی و یا بدون احساس نیاز به‌ همراه لیدرهای آشنا پای در کویر گذاشته‌اند. گیر کردن در تل ماسه‌های خاکی، گم کردن مسیر، تخمین نادرست فاصله‌ها مشکلات تنهایی سفر به کویر است. خصوصاً که تقریباً در تمام کویرهای ایران باتلاق‌های شنی وجود دارد و پرسه زدن اطراف این باتلاق‌ها مادامیکه از حضور آنها بی‌اطلاع هستید، بسیار خطرناک است.


گم شدن در کویر


  • حیوانات و حشرات خطرناک کویر را جدی بگیرید

مواجه شدن با حیوانات و حتی برخی از حشرات بخشی از تجربیات کویر نوردی است. اما گاهاً همین ملاقات‌های تصادفی باعث بروز خطرات و مشکلاتی است. در پهنه خشک کویر چندین نوع حیوان و یا حشره سمی از قبیل مار و عقرب و یا حیوان‌های درنده از قبیل شغال و کفتار و حتی بزمچه و… زندگی می‌کنند. چگونگی مواجه شدن با این حیوانات از تجربیات گردشگران در کویر است. مثلاً بارها دیده‌ایم که افراد برای فرار از آفتاب کویر در سایه بوته‌های بلند و یا درختچه‌ها مانند سایه درخت تاغ پناه می‌گیرند. این در حالی است که خاک زیر بوته‌ها گاهاً محل اختفاء و یا استراحت حیواناتی مانند مار و عقرب است. از طرفی بهتر است همواره همراه گروه باشید. زیرا حیوانات با شنیدن سروصدای گروه قبل ‌از رسیدن شما منطقه را ترک گفته‌اند.


حیوانات و حشرات خطرناک کویر را جدی بگیرید


  • در صورت گم شدن چه می‌کنید؟

گم شدن در کویر تجربه ترسناکی است که متأسفانه بسیاری از گردشگران تازه ‌وارد آن را خیلی جدی نمی‌گیرند و تازه وقتی متوجه خطرات هستند که با چالش‌های سختی روبه‌رو شده‌اند. اگر با گروه همراه شوید و از راهنمایی لیدر آگاه به منطقه استفاده کنید، در برنامه‌های حرفه‌ای تور کویر گردی هرگز گم نمی‌شوید. ولی هستند گردشگرانی که سر داغی دارند و بی‌هوا و بدون اطلاع از گروه جدا شده تا به تنهایی در سکوت کویر قدم بزنند. اما این افراد لازم است بدانند که همه ‌جای کویر شبیه به ‌هم است و خیلی ساده‌تر از چیزی که فکر می‌کنند، گم خواهند شد. در این ‌صورت هر گونه پیش‌ روی در کویر خطرناک است. ثابت ماندن و منتظر کمک نشستن بهترین توصیه برای کویر گردی در صورت گم شدن است.


در صورت گم شدن چه می‌کنید؟


  • به ‌همراه داشتن وسایل مناسب و کافی الزامی است

وقتی پای صحبت تجربیات کویر گردی برخی از گردشگران می‌نشینیم، گاهاً از سختی سفر صحبت می‌کنند. چرا که احتمالا وسایل مناسب و کافی به ‌همراه نداشته‌اند. چادر مناسب، کیسه خواب، پاور بانک، چراغ‌ قوه، هد لایت، لباس‌های نخی و پشمی برای روزهای گرم و شب‌های سرد و… همگی از الزامات تورهای چند روزه کویری هستند. با به ‌همراه داشتن وسایل کامل تجربیات کویر گردی، شیرین و خاطره ‌انگیز است. بهترین توصیه، مشاوره با لیدر برنامه تور کویر گردی و تهیه لیست کامل وسایل در چند روز قبل ‌از آغاز سفر است.


پک کویر

  • لباسی مناسب به همراه داشته باشید

به ‌همراه داشتن لباس مناسب از تجربیات کویر گردی است. متأسفانه تقریباً تمام گردشگران کم ‌تجربه دورنمایی از طبیعت گردی‌های معمولی و یا فضایی مانند کوهنوردی را تجسم کرده و لباس متناسب با دیگر برنامه‌های طبیعت گردی را برای کویر نوردی می‌آورند. این در حالی است که محیط کویر به ‌کلی متفاوت از هر نوع طبیعت و اقلیم دیگر است. تجربیات کویر گردی در این‌باره گوناگون است، اما تقریباً همگی حرفه‌ای‌ها توصیه می‌کنند که از پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان در کویر پرهیز کنید. بهتر است از لباس‌های گشاد، نخی، خنک با رنگ روشن به ‌همراه داشته باشید. از طرفی پوشیدن لباس آستین کوتاه توصیه نمی‌شود. همچنین لباس‌های چند جیپ مناسب نیستند. زیرا شن و ماسه زیادی در هر جیب اضافی لباس شما پر می‌شود. از طرفی به ‌همراه داشتن حداقل یک دست لباس گرم برای تجربه شب‌مانی کویر الزامی است. دستمال گردن، کلاه آفتاب‌گیر، کوله‌پشتی سبک و عینک آفتابی مناسب کویر از دیگر ملزومات هستند.


  • برای شب‌مانی آماده باشید

شب‌مانی بخشی از تجربیات کویر گردی گردشگران است. اما بارها دیده‌ایم که گردشگرانی کم‌تجربه این شب‌های زیبا را تلخ و به ‌سختی سپری کرده‌اند. در مورد لباس گرم که از قبل صحبت کردیم. حالا یکسری تجربیات دیگر وجود دارد. مثلاً لازم است بدانید که حیوانات کویر در شب از پناهگاه‌های خاکی بیرون آمده و در محیط باز کویر پرسه می‌زنند. از این ‌رو حتماً لازم است تا از چادر مناسب استفاده کنید و همواره زیپ در چادر را جز هنگام رفت ‌و آمد کامل ببندید. چرا که ممکن است تجربه تلخی با حیوانات کنجکاو و خطرناک کویر داشته باشید. استفاده از کیسه خواب نیز از تجربیات گردشگری در کویر است.

پیشنهاد ویژه: برای آگاهی بیشتر از نکات کلیدی و آمادگی‌های لازم جهت شب‌مانی در کویر، مقاله ما در این زمینه را مطالعه کنید تا با آمادگی کامل در این شب‌های زیبا و پر رمز و راز حضور یابید.


شب مانی در کویر


  • آب کافی بنوشید تا گرمازده نشوید

گرمازدگی تجربه تلخ برنامه‌های کویر گردی است. بسیاری از گردشگران تجربه هوای داغ کویر را ندارند. از طرفی شرایط گرمازدگی را هرگز تجربه نکرده‌اند و در این ‌میان احتمالاً نوشیدن حجم مناسب آب را فراموش می‌کنند. این در حالی است که گرمازدگی آرام آرام اندام آنها را فرا گرفته و حس گنگی از خستگی و کرختی را در آنها ایجاد می‌کند. نوشیدن آب کافی از تجربیات کویر گردی است. به یاد داشته باشید که هر نوع کم‌آبی و یا تداوم تشنگی از قوای شما در برنامه‌های کویر گردی کاسته و حتی خطرناک است. همه کویر نوردهای حرفه‌ای توصیه می‌کنند که آب کافی به ‌همراه داشته باشید و تا حد ممکن تمام اندام را بپوشانید تا از تبخیر آب در سطح پوست بدن جلوگیری کنید. از طرفی جز آب به سراغ دیگر نوشیدنی‌ها نروید. نوشیدنی‌های الکلی، نوشابه و حتی آب‌میوه بیشتر باعث تشدید تشنگی می‌شوند.


آب کافی بنوشید


توصیه برای آغاز تجربه کویر گردی


تجربیات کویر گردی گردشگران در این سرزمین‌های خاکی متفاوت است. معمولاً افراد در اولین سفر با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند و تازه در سفرهای بعدی است که به افراد باتجربه و میدان دیده تبدیل می‌شوند. اما به ‌هر حال از تازه‌واردها در کویر تا با باتجربه ها باید سفر در این پهنه‌های بزرگ خاکی را جدی بگیرند.

از طرفی اقلیم و شرایط کویرهای ایران با یکدیگر به کل متفاوت است. از این ‌رو توصیه می‌کنیم که حتماً قبل ‌از برنامه‌ریزی سفر به کویر در مورد مقصد اطلاعات کامل اقلیمی، جغرافیایی، حیات وحش و شرایط اقامتی را بررسی کنید. مشاوره با لیدرهای آگاه و آشنا به منطقه الزامی است. در عین ‌حال بهترین تصمیم هماهنگی با تور کویر گردی حرفه‌ای است تا هر چه بهتر، ساده‌تر و آگاهانه‌تر در کویرهای ایران وارد شوید و زیبایی‌های آنجا بیشترین بهره را ببرید.

تجربیات کویرگردی گردشگران در این سرزمین‌های خاکی متفاوت است. معمولاً افراد در اولین سفر با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند و تازه در سفرهای بعدی به افراد باتجربه تبدیل می‌شوند. با این ‌حال، چه تازه‌وارد باشید و چه باتجربه، باید سفر به این پهنه‌های بزرگ خاکی را جدی بگیرید.

از طرفی، اقلیم و شرایط کویرهای ایران کاملاً با یکدیگر متفاوت است. از این ‌رو توصیه می‌کنیم که حتماً قبل ‌از برنامه‌ریزی سفر به کویر، در مورد مقصد اطلاعات کاملی از نظر اقلیمی، جغرافیایی، حیات وحش و شرایط اقامتی به دست آورید. مشاوره با لیدرهای آگاه و آشنا به منطقه نیز الزامی است. بهترین تصمیم، همراهی با یک تور کویرگردی حرفه‌ای است تا سفر شما ساده‌تر و آگاهانه‌تر باشد و بتوانید از زیبایی‌های کویر بیشترین لذت را ببرید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد بهترین زمان سفر به کویرهای ایران، می‌توانید به مقاله بهترین زمان برای کویرگردی مراجعه کنید.

برچسب ها:

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS