شب مانی در کویر؛ تجربه کمپینگ زیر آسمان پر ستاره

شب مانی در کویر؛ تجربه کمپینگ زیر آسمان پر ستاره
1403/07/01 کویر گردی

شب مانی در کویر؛ تجربه کمپینگ زیر آسمان پر ستاره

برای سفر به کویر آماده می‌شوید و قرار است تا با همراهی تور کویر گردی چند روزی را در این سرزمین‌های سراسر خاکی و ساکت سپری کنید. این خیلی خوب است، اما آیا برای کمپ زنی و شب مانی در کویر آماده هستید؟ قطعاً شب مانی در کویر بخش هیجان ‌انگیز تمام برنامه‌های کویرنوردی است و هر کسی ماندن در شب‌های تاریک، پرستاره و دورهمی‌های دوستانه کنار آتش و… را دوست دارد. البته تنها کسانی از تجربه شب مانی در کویر نهایت لذت را می‌برند که از همین حالا یعنی قبل ‌از آغاز سفر فکر همه ‌چیز را کرده باشند و از تمامی نکات و جزئیات شب‌های کویر مطلع باشند. در ادامه این مطلب از گروه پاتریس تراول به زیر آسمان پرستاره سفر می‌کنیم و از نکات و راهنمای شب مانی در کویر خواهیم گفت.


کمپ را گروهی برپا کنید

اولین نکته که قاعدتاً مهمترین آن است، تجربه گروهی شب مانی در کویر است. سفر به‌ تنهایی در کویر و قاعدتاً تجربه کمپ انفرادی با حداقل تعداد افراد در این سرزمین‌های خاکی خطرناک است. در کویر هزار و یک اتفاق غیرمنتظره و چالش‌های گوناگون وجود دارد که مواجه شدن با هر کدام از آنها سخت است و تنها بودن ماجرا را خطرناک و محیط کویر را ناامن می‌کند. شب‌های کویر زمان مناسب پرسه زدن انواع حیوانات وحشی و گزنده است و هر اندازه کمپ شما خلوت‌تر باشد، احتمال آنکه با این حیوانات مواجه شوید، بیشتر است. پس گروهی سفر کنید و از راهنمای لیدرهای آگاه به اقلیم و شرایط جغرافیایی منطقه استفاده کنید و کمپ گروهی خود را در بهترین مکان برپا سازید. حضور در تور کویر گردی بهترین پیشنهاد است.


کمپ گروهی کویر


از شرایط آب‌وهوایی منطقه مطلع باشید

آب‌وهوای کویر را نمی‌توان پیش ‌بینی کرد و آنجا هر لحظه مستعد تغییرات شدید است. کویری که همیشه آفتاب و گرمای سوزان نیست. بادهای تند کویری، طوفان شن، بارندگی‌های فصلی و سیل‌آسا، افت شدید دما در شب‌ هنگام، همگی چالش‌های آب‌وهوایی متغیر کویر هستند. اما با توجه به فصل‌های مختلف سال می‌توان دورنمایی از تغییرات آب‌وهوایی را پیش ‌بینی کرد. مثلاً در زمستان احتمال طوفان‌های شن و یا بارندگی‌های سیل‌آسا زیاد است و در تابستان موج هوای گرم حاکم است. کافی است از لیدر آگاه به منطقه پرس‌وجو کنید تا دورنمایی نسبتاً جامع از شرایط آب‌وهوایی آنجا داشته باشید. در این ‌صورت بهتر می‌توانید لوازم و اسباب مورد نیاز سفر خود را جمع‌آوری کنید.


شب‌های کویر خیلی سرد است!

افت دمای هوا در شب‌های کویر بزرگترین چالش تازه‌ کارها است. کویر همیشه داغ و سوزان نیست. اتفاقا شب‌های کویر آنچنان سرد است که دمای محیط را تا مرز انجماد پایین می‌کشد. البته چنین سوز و سرما را در سخت‌ترین روزهای زمستان تجربه خواهید کرد. اما به ‌هر حال اختلاف دما از روز تا شب کویر خیلی زیاد است و بدون پیش ‌بینی و تهیه ملزومات، شب مانی در کویر را سخت و بحرانی می‌کند. از این ‌رو از همین حالا که کوله‌بار سفر را می‌بندید، لازم است تا فکری برای شب‌های سرد کویر بکنید. چه فکری؟ در ادامه توضیح می‌دهیم.


شب های سرد  کویر

لباس مناسب به ‌همراه داشته باشید

برای سفر به کویر باید چندین نوع لباس به ‌همراه داشته باشید. برای روزهای داغ کویر و قدم زدن در رمل‌های خاکی تکلیف روشن است و به‌ همراه داشتن لباس گشاد نخی با رنگ روشن از نوع آستین‌دار به ‌همراه کلاه آفتاب‌گیر و عینک آفتابی از نوع طبی الزامی است. اما با همین لباس‌ها نمی‌توانید شب‌های سرد کویر را بگذرانید. در شب‌های کویر به لباس‌های گرم آستین‌دار نیاز دارید. یک دست لباس گرم البته از نوع زیپ‌دار برای سادگی پوشیدن و درآوردن بهترین پیشنهاد است.


کیسه خواب مناسب کویر تهیه کنید

هر اندازه لباس گرم بپوشید، باز هم در مواجهه با شب‌های سرد کویر بی‌پناه هستید. مگر آنکه از کیسه خواب مناسب استفاده کنید. این کیسه خواب باید از جنس الیافی باشد تا در محیط سرد و خشک شب‌های کویر کارایی مناسب داشته باشد. از طرفی تهیه کیسه خواب لزوماً برای فرار از سرمای سخت شب‌های کویر نیست، بلکه علاوه ‌بر این می‌تواند برای محافظت از حیوانات گزنده کویری هم سودمند باشد. به ‌هر حال در شب‌های خلوت کویر حیوانات مانند مار و عقرب پرسه می‌زنند و گاهاً کنجکاو شده تا میان کمپ‌ها نیز سرک می‌کشند و ممکن است تا داخل چادر شما هم نفوذ کنند. احتمال این موضوع کم است؛ اما به ‌هر حال بهتر است که فکر پیچیده‌ترین شرایط را کرده باشید و خوابیدن در کیسه خواب بهترین پیشنهاد است.

کیسه خواب در گویر


چادر مناسب کویر نوردی را تهیه کنید

بدون چادر، تجربه شب مانی در کویر غیرممکن است. از طرفی هر نوع چادر مسافرتی برای کمپینگ در کویر مناسب نیست. از این ‌رو به ‌دنبال یک چادر مناسب با توجه به تعداد افراد همراهان خود باشید. این چادر باید تقریباً کم ارتفاع با رنگ روشن و درِ زیپ‌دار باشد. از طرفی همیشه زیپ چادر خود را جز در هنگام رفت‌وآمد به بیرون و یا داخل آن ببندید. چرا که حیوانات کویری در شب‌های خنک آنجا پرسه می‌زنند و ممکن است تا داخل چادر شما بیایند. بنابراین هر نوع رفت‌وآمد به داخل چادر خود را جدی بگیرید تا از ملاقات با این مهمان‌های ناخوانده غافلگیر نشوید.


چادر مناسب کویر گردی


نکته‌هایی برای چادر زدن و راه‌اندازی کمپینگ در کویر

در هر نقطه و هر مکانی از کویر نمی‌توانید چادر زده و کمپ خود را راه‌اندازی کنید. اینجا سرزمینی خاکی است و کافی است تا یک باد تند بوزد تا خشونت کویر و طوفان شن را تجربه کنید. مکان نامناسب در کویر خطرناک است و باید چندین نکته را برای پیدا کردن مکان مناسب کمپینگ شب مانی در کویر رعایت کنید:

  • کمپ خود را در ارتفاع دایر کنید. چرا که پای دره‌ها و میان تله خاک‌ها و حتی کناره صخره‌ها مستعد جریان پیدا کردن روان آب است. باران در کویر ناگهانی و سیل‌آسا و گاهاً غیرقابل ‌پیش ‌بینی و بسیار خطرناک است. از این ‌رو با برپا کردن کمپ در ارتفاع از مسیر روان ‌آب‌های احتمالی دور هستید.
  • در رأس تله خاک‌ها و یا صخره‌ها کمپ نزنید. آنجا در کوران تند بادهای سخت کویری است و قطعاً این بادهای تند شما را آزار می‌دهند. بهتر است مکانی مسطح در پناه یک تپه محکم کویری به‌ دور از مسیر روان‌ آب‌های احتمالی را پیدا کنید.
  • قبل ‌از برپا کردن کمپینگ در کویر حتماً بافت خاک منطقه را بررسی کنید. در خاک‌های نرم که به ‌راحتی پای شما در آنها فرو می‌رود، چادر نزنید. بهترین گزینه چادر زدن در محل کمپ‌های قبلی است. خاک این مکان‌ها در اثر رفت‌وآمد گروه‌های مختلف تور کویر گردی کوبیده است و چالش چادر در خاک‌های نرم و روان وجود ندارد.
  • در مسیر رفت‌وآمد ماشین‌های آفرود کمپ نزنید. ممکن است هم‌زمان با گروه شما چندین تور کویر گردی دیگر دایر باشد و آفرود سواری بخشی از برنامه‌های کویر گردی است. چادر زدن در مسیر رفت‌وآمد ماشین‌های آفرود خطرناک است.
  • چادر خود را تا حد ممکن در مرکز کمپ و یا حاشیه نزدیک دیگر چادرها برپا کنید. فاصله گرفتن به بهانه تدارک محیط خلوت‌تر آن‌هم در شرایط متغیر کویر تصمیم خطرناک و غیرمنطقی است. در هر صورت چادر خود را حتماً در دیدرس دیگران برپا کنید.


علایم گرمازدگی و سرمازدگی چه هستند؟


کویر یادآور روزهای داغ و مواجه شدن با بیماری‌ها مانند گرمازدگی است. اما شب‌های خیلی سرد کویر ماجرا را بحرانی‌تر می‌کند و ممکن است با روی دیگر سکه یعنی سرمازدگی نیز مواجه شوید. از این ‌رو لازم است تا علایم این دو بیماری و شرایط بحرانی متداول در کویر را بشناسید و در صورت مواجه شدن با گرمازدگی و یا سرمازدگی خود و اطرافیان خود به ‌موقع اقدامات لازم را انجام دهید.


  • علایم گرمازدگی کویر

احساس سرگیجه، تعریق شدید، احساس رطوبت زیاد در سطح پوست، حالت تهوع و گرفتگی شدید عضلات و البته افزایش ضربان قلب به ‌همراه سردرد همگی از علایم جدی گرمازدگی هستند. در این حالت سطح پوست داغ و صورت قرمز و خشک می‌شود. اگر خودتان و یا اطرافیان شما به چنین علائمی دچار شده‌اند، باید هر چه سریع‌تر در سایه دراز کشیده و کمپرس یخ استفاده کنید. نوشیدن به ‌اندازه کافی آب الزامی است. دقت کنید که ممکن است علایم گرمازدگی به‌ علت کمبود آب از روز داغ کویر آغاز شده و خودش را در شب سرد آنجا نشان بدهد. از این ‌رو شرایط اورژانسی است و سریعاً فرد گرمازده حتی در شب سرد کویر را به مرکز درمانی بفرستید.


  • علایم سرمازدگی در کویر

شب‌های سرد و افت شدید دما در کویر آنچنان است که خطر سرمازدگی را به ‌دنبال دارد. در کل ماجرا به این شکل است که هر اندازه در طول شب به پیش می‌رویم و به ‌هنگام صبح نزدیک می‌شویم، از دمای محیط کاسته شده و هوا سردتر است. در شرایط سرمازدگی بدن شما ناخودآگاه برای حفظ دمای ارگان‌های اصلی بدن تلاش می‌کند. در این ‌صورت حجم خون‌رسانی به انگشت‌های دست‌وپا، بینی و یا گوش کاهش پیدا خواهد کرد. احساس سوزن سوزن شدن، بی‌حسی موضعی، رنگ پریدگی و یا ظاهر شدن کبودی در سطح پوست خصوصاً اندام‌های انتهایی بدن از قبیل انگشتان دست و پا همگی از علایم سرمازدگی هستند. در این شرایط باید سریعاً تعداد لباس‌های گرم خود را بیشتر کنید و حتی از کمپرس آب گرم استفاده کنید. در صورتی ‌که عمق سرمازدگی زیاد است، حتماً مریض را به مراکز درمانی برسانید.


  • اقدامات لازم در صورت گزیدگی در کویر

شب مانی در کویر با چالش مواجه شدن حیوانات گزنده و یا حشرات همراه است. گزیدگی حشرات کویر سخت و سوزش‌آور است. اما جدی‌تر از آن گزیدگی حیواناتی از قبیل مار و عقرب است. ظاهر شدن علایم مانند تهوع، استفراغ، تورم و تغییر رنگ بدن و افت فشار همگی از علایم گزیدگی شدید هستند. در صورتی ‌که هر یک از اعضای گروه دچار گزیدگی شده ‌است، حتماً خونسردی خود را حفظ کرده و از وسایل جعبه کمک‌های اولیه استفاده کنید. باید هر چه سریع‌تر سرعت انتشار زهر در داخل بدن را کاهش دهید. از این‌ رو با بستن پارچه در محل بالاتر گزیدگی، از سرعت انتشار زهر بکاهید. مکیدن زخم اقدام غیربهداشتی و حتی خطرناک است. به ‌جای مکیدن زخم از کمپرس سرد استفاده کنید. به فرد آسیب‌ دیده مسکن بدهید و سریعاً او را به مراکز اورژانس بفرستید.


وسایل مورد نیاز شب مانی در کویر

علاوه ‌بر چادر، کیسه خواب و لباس گرم برای عبور از شب‌های سرد کویر به چند وسیله تکمیلی نیاز دارید تا هیجان شب مانی در کویر را کامل کرده و هر چه بهتر از این محیط لذت ببرید.

  • چراغ‌قوه و یا هد لایت به همراه باتری اضافی
  • هیزم برای روشن کردن آتش
  • کیسه زباله
  • لوازم بهداشتی از قبیل کرم ضد آفتاب، دستمال مرطوب، لوازم شستشوی شخصی، لوازم بهداشتی مخصوص بانوان و…


چند توصیه از راهنمای شب مانی در کویر

شب‌های کویر عرصه پرسه ‌زدن انواع حیوانات بومی آن سرزمین است. از این ‌رو لازم است تا قبل ‌از آغاز سفر خود حتماً اطلاعات کافی از حیات وحش منطقه و رفتار حیوانات آنجا داشته باشید. در راهنمای شب مانی در کویر متذکر می‌شویم که بهتر است هر نوع غذا و یا خوراکی را در ظرف‌های درب بسته نگهداری کنید. بوی غذا باعث جذب این حیوانات شده و چالش‌هایی مانند گزیدگی را به ‌همراه دارد. همواره زیپ چادر خود را محکم ببندید و هر وسیله را قبل از استفاده تکان بدهید. زیرا ممکن است که حیوانی گزنده در فضای خالی میان تجهیزات پنهان شده باشد. قبل از پوشیدن کفش داخل آن را چک کنید و بهتر است که از چکمه‌های ضد گزش استفاده کنید. با رعایت این نکات شب مانی در کویر تجربه شیرین و منحصر به فرئی است و قطعا تماشای شب‌های پر از ستاره آنجا هر چه لذت بخش‌تر است.

برچسب ها:

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS