مقایسه کویرهای ایران برای تورهای کویر گردی

مقایسه کویرهای ایران برای تورهای کویر گردی
1403/06/24 کویر گردی

مقایسه کویرهای ایران برای تورهای کویر گردی

کویر نوردی تفریح جذابی است که حالا به یکی از ارکان طبیعت‌گردی تبدیل شده ‌است و علاقمندان زیادی دارد. اگر تا همین چند دهه پیش نام کویر یادآور برهوت و نیستی و حتی ترس بود، اما هم ‌اکنون این سرزمین‌های خالی با آن ظاهر ساده و خاک‌آلود محبوب خیلی‌ها هستند. از طرفی سرزمین ما ایران برای اجرای انواع برنامه‌های کویر گردی کم ندارد. مهم این است که آگاهانه و با همراهی تور کویر گردی دل به این سرزمین‌های خاکی بسپارید و از شب‌های پرستاره تا سکوت آرامش ‌بخش روزهای کویر استفاده کنید. تور کویر ویژه مهر ماه به شما این فرصت را می‌دهد تا با تجربه‌ای بی‌نظیر و برنامه‌ریزی شده به دل کویرهای زیبای ایران سفر کنید و از زیبایی‌های منحصر به فرد آن‌ها بهره‌مند شوید. البته در قدم نخست باید بهترین، دم‌دست‌ترین و مناسب‌ترین کویرهای ایران را بشناسید. در این مقاله از پاتریس تراول نگاهی به کویرهای ایران می‌اندازیم و آنها را از جنبه‌های مختلف معرفی خواهیم کرد.


کویر مرنجاب؛ زیبا با دسترسی عالی


کافی است در مرکز تهران سوار خودرو شوید تا پس ‌از ۳ ساعت رانندگی به یکی از زیباترین کویرهای ایران برسید. کویر مرنجاب قطعاً از زیباترین و جذاب‌ترین کویرهای ایران است که درست در سرزمین‌های خشک جنوب تهران و در فاصله کوتاهی از شمال شهر آران و بیدگل قرار دارد. این کویر در امتداد دریاچه نمک مسیله تا بیابان‌های جنوبی بند ریگ ادامه پیدا می‌کند.

جالب است بدانید که پادشاهان صفویه علاقه زیادی به گشت‌زنی در این کویر داشته‌اند. از طرفی این کویر مدت‌ها مسیر تردد انواع کاروان‌های تجاری بوده و هنوز هم بقایای تاریخی کاروانسرای مرنجاب از عهد صفویه در میانه این کویر خودنمایی می‌کند. تپه‌های شنی بلند، پوشش گیاهی خاص درختان تاغ و همسایگی با دریاچه نمک از جاذبه‌های کویر نوردی در مرنجاب هستند. همچنین از طریق شهر آران و بیدگل در مسیر جاده مرنجاب به این کویر خوش ‌نشین مرکزی ایران دسترسی دارید.


تور کویر مرنجاب


کویر مصر؛ در کنار گرمترین نقطه زمین


در گوشه و کنار استان اصفهان به بهترین کویر های ایران دسترسی دارید و کویر مصر یکی از مشهورترین آنها است. این کویر خاص با تپه‌های شنی روان در حد فاصل ۵۵ کیلومتری شهر خور و در کنار روستایی به ‌نام مصر قرار دارد. کویر مصر علاوه‌ بر زیبایی از شناخته ‌شده‌ترین کویرهای ایران است و چندین کمپ مجهز در آنجا فعالیت می‌کنند. در تور کویر مصر علاوه ‌بر تماشای تپه‌های شنی روان و آسمان پرستاره در شب هنگام به انواع تفریحات کویری از قبیل شترسواری، موتورسواری چهارچرخ، گشت‌زنی با خودروهای آفرود و… دسترسی دارید. همچنین بزرگترین دریاچه نمک فصلی ایران در این کویر شکل می‌گیرد که آب کم‌عمق و زلال آن در انعکاس مناظر کویری چشم‌انداز منحصر به ‌فرد و زیبایی را خلق خواهد کرد. برای رسیدن به کویر مصر باید از جاده شهرستان خور و بیابانک به سمت جندق حرکت کنید. روستای مصر در میانه این مسیر قرار دارد.


تور کویر مصر


کویر لوت؛ میراث جهانی یونسکو


کویر لوت در قلب اقلیم جغرافیایی ایران همه‌اش خاک نیست. آن‌قدر این سرزمین دور افتاده، زیبا و حیرت ‌انگیز با حیات وحش غنی است که کارشناسان یونسکو را مجاب کرده تا آنجا را به‌ عنوان اولین اثر طبیعی ثبت ‌شده ایران در میراث جهانی یونسکو بپذیرند. این کویر اسرارآمیز در حد فاصل مرزهای استان کرمان و یزد و خراسان جنوبی قرار دارد.

لوت به‌ معنای برهنه و یا خالی از همه ‌چیز است. اما این کویر خیلی هم خالی نیست و حیات وحشی غنی و طبیعتی بی‌نظیر دارد. کویر لوت در واقع یک دریاچه باستانی است که حالا خشک ‌شده و تنها شوره‌زاری از آن بر جای مانده ‌است. در پهنه بزرگ کویر لوت می‌توانید انواع بریدگی‌های نامنظم زمین، تپه‌های رسوبی و حتی آتشفشانی و گاهاً کوه‌هایی بلند و قد برافراشته را نظاره‌گر باشید. بهترین مسیر برای رسیدن به این کویر جاده کرمان به سمت بم و زاهدان است.


تور کویر لوت


کویر ریگ جن؛ زیبا اما اسرارآمیز


احتمالا کویر ریگ جن ترسناک‌ترین کویر ایران است. اما آنها که تجربه سفر به این کویر را دارند و در میان تپه شن‌های روان آنجا قدم زده‌اند، این سرزمین را بی‌نهایت زیبا، منحصر به ‌فرد و البته اسرارآمیز توصیف می‌کنند. به ‌هر حال خطرناک بودن این کویر نه در ظاهر خاص تپه‌های ماسه‌ای آن بلکه در باتلاق‌های نمکی آن است. تا جاییکه بارها و بارها از ناپدید شدن بسیاری در این کویر گزارش شده ‌است. خلاصه کویر ریگ جن جایی در جنوب و جنوب غربی دشت کویر و در مرز استان‌های اصفهان و سمنان قرار دارد. بهترین مسیر دسترسی به این کویر اسرارآمیز نیز از جاده سمنان به گرمسار به سمت پارک ملی کویر است. هر چند توصیه اکید می‌کنیم که هرگز به ‌تنهایی پا در این کویر نگذارید و حتماً از همراهی با تور کویر گردی حرفه‌ای و لیدرهای آشنا به منطقه به آنجا سفر کنید.


تور کویر ریگ جن

کویر شهداد؛ زیبایی زیر گوش کرمانی‌ها


برای کویر نوردی امن با تماشای مناظر زیبا و چشم ‌اندازهای سراسر خاکی نیازی نیست تا دل در دریای ناپیدای کویرهای بزرگ و خطرناک ایران بزنید. سفر به کویر شهداد درست در نزدیکی شهر شهداد از توابع استان کرمان پیشنهادی عالی است. این کویر کوچک با مساحت ۱۱ کیلومتری در کرانه غربی کویر لوت یکی از زیباترین کویرهای ایران است. در این کویر کلوت‌هایی طبیعی در اثر فرسایش مستمر باد شکل ‌گرفته است که مناظری چشم‌ نواز و خیره ‌کننده را پدید می‌آورند. ارتفاع برخی از این کلوت‌های خاکی تا حد قابل‌ توجه ۱۴۰ متر هم می‌رسد. از طرفی این کویر در فهرست مجهزترین کویرهای ایران با قابلیت ارائه انواع تفریحات کویری از قبیل موتورسواری، شترسواری، آفرود سواری و سافاری و… قرار دارد. کافی ا‌ست از شهر کرمان در مسیر جاده قدیم بم به سمت سیرجان حرکت کنید تا در کناره شهر شهداد به این کویر زیبا برسید.


تور کویر شهداد


کویر حلوان؛ دوردست و دست ‌نخورده اما زیبا


کویر حلوان در فاصله‌ی ۸۰ کیلومتری از شهر طبس و در کنار روستای تاریخی حلوان یکی از کویرهای دور دست کرانه سرزمین‌های شرقی ایران است. اما این کویر بکر و دست ‌نخورده محیطی زیبا با چشم ‌اندازهای بی‌نظیر دارد. تپه‌های شنی با ارتفاع 100 متری این کویر مناظر حیرت ‌انگیزی را خلق می‌کنند. مناظری که در وزش تند بادها دائماً در حال تغییر و تحول هستند. البته در این سال‌های اخیر توسعه مناطق صنعتی شهرستان طبس و تأسیس مسیرهای مواصلاتی، دسترسی به این کویر را ساده کرده ‌است. همچنین کمپ‌هایی برای اجرای انواع برنامه‌های تور کویر گردی مانند شترسواری، آفرود سواری و… فعال هستند. اگر علاقه دارید تا پیاده روی بر روی رمل‌های شنی و بلند این کویر را تجربه کنید، باید به خراسان جنوبی رفته و از طریق جاده طبس به خور به کناره این کویر برسید.


تور کویر حلوان


کویر ورزنه؛ ایده‌آل برای تورهای کویر گردی


کویر ورزنه در شرق استان اصفهان و فاصله نسبتاً کوتاه ۵۰۰ کیلومتری تهران قرار دارد. کویری که در مسیر بادهای تند دارای تپه ماسه‌های موازی و بلندی است که ظاهری هرمی و هلالی شکل گرفته‌اند. ارتفاع برخی از این تپه‌های طولی گاهاً تا ۱۰۰ متر هم می‌رسد. از طرفی در کویر ورزنه با چشم ‌اندازهای بی‌نظیر کلوت‌ها و خاک همیشه روان همراه هستید و می‌توانید از شب مانی و تماشای آسمان بی‌لک و همیشه پرستاره‌ی آنجا لذت ببرید. کویر ورزنه دارای بزرگترین سایت تفریحات کویری ایران است. در این کویر استان اصفهان از انواع برنامه‌های تفریحی مانند شترسواری، سافاری، چهارچرخ سواری و حتی زیپ لاین و… برخوردار هستید. در عین ‌حال خدمات کامل گردشگری از قبیل رستوران و اقامتگاه‌های بومگردی در این کویر فعالیت می‌کنند که محیط آنجا را برای تور کویر گردی مناسب کرده‌ است. این کویر در مسیر شهر ورزنه و در ۱۰۰ کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.


تور کویر ورزنه


آشنایی با دیگر کویرهای ایران


در این مطلب فهرستی از بهترین کویرهای ایران برای تفریح و برنامه‌های مختلف کویر نوردی را معرفی کرده‌ایم. تمامی مناطق کویری ذکر شده از امکانات نسبی تفریحات کویر گردی برخوردار هستند و برنامه‌های مختلف تور کویر گردی استاندارد و ایمن همه ‌ساله در ایام مختلف سال برای سفر به آنها برگزار می‌شوند. علاوه ‌بر کویرهای قید شده چند کویر دیگر ایران نیز از قابلیت‌های مناسب گردشگری برخوردار هستند. مانند:

  • کویر کاراکال: این کویر در حاشیه شهر بافق استان یزد زیستگاه گربه‌سان جذابی به ‌نام کاراکال است و طبیعتی زیبا و مسیر دسترسی ساده‌ای دارد و همراه از گزینه‌های اصلی برنامه کویر نوردی در تور یزد است.
  • کویر درک: یک سرزمین کویری زیبا در کرانه ساحل دریای عمان است و در حد فاصل استان کرمان و سیستان قرار دارد. در این کویر به چشم ‌اندازهای خیره ‌کننده صخره‌های سنگی در کنار کرانه زیبای ساحل دریای عمان دسترسی دارید.
  • کویر خور بیابانک: سرزمین کویری در شرق استان اصفهان با مسیر دسترسی ساده از جاده شهر نائین است. دریاچه فصلی خور با پهنای 2000 کیلومتر مربع جذابیت منحصر به‌ فرد این کویر است.
  • کویر ریگان: از بهترین کویرهای ایران برای ماجراجویی است و در کرانه جنوب شرقی استان کرمان و در نزدیکی شهر ریگان قرار دارد. در این کویر می‌توانید بر روی تپه ماسه‌های بلند ۷۵ متری قدم بزنید.
  • کویر متین آباد: یکی از دم‌دست ترین و مجهزترین کویرهای ایران مناسب برگزاری انواع تور کویر گردی است که در حاشیه بیابانی شهر اصفهان و در مسیر جاده نایین قرار دارد.


کدام کویر را برای هیجان خود انتخاب می‌کنید؟


فهرست کویرهای ایران طولانی است و هر کدام از آن‌ها طبیعتی منحصربه‌فرد با چشم‌اندازهای خیره‌کننده مخصوص خود را دارند. در این ‌میان، قطعاً سفر به برخی از نقاط کویری ایران ناشناخته، گنگ و خطرناک است و باید مطمئن و آگاهانه، در همراهی با لیدری آشنا به منطقه، پای در این سرزمین‌های خاکی بگذارید. همراهی با برنامه‌های تور کویرگردی بهترین پیشنهاد است.

اگر یک منطقه کویری دم‌دست نزدیک تهران را بخواهید، کویر مرنجاب همه انتظارات از تماشای سرزمین‌های کویری را در خود دارد. اما برای تجربه تفریحات کویری و اقامت در مراکز بوم‌گردی، حضور در کویر ورزنه گزینه بهتری است. اگر هم علاقه دارید تا چشم‌اندازی از کویر در کنار فضاهای پراکنده روستایی را تجربه کنید، بهتر است به سمت کویر مصر بروید. در نهایت، برای ارضای حس اسرارآمیز خود، کویر ریگ جن بهترین است، و سرآمد همه کویرهای ایران، از کنار نام لوت نمی‌توان گذشت.

با این ‌وجود، این سلیقه شما است که از میان بهترین کویرهای ایران کدام‌یک را انتخاب می‌کنید. برای انتخاب بهتر، پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین فصل و زمان برای کویرگردی را مطالعه کنید تا اطلاعات دقیق‌تری در مورد شرایط آب‌وهوایی و زمان مناسب برای هر کویر به دست آورید.

برچسب ها:

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS